לימודי קמעונאות במסגרת תואר רב תחומי במדעי החברה

לימודי קמעונאות הם רב-תחומיים וחושפים מערכת מורכבת ודינמית המתפתחת ללא הרף בין לקוחות, טכנולוגיה, ניהול, סחורות, תעשיות ושיווק. מחנויות פיזיות ועד מסחר אלקטרוני, מתעשיית המזון דרך ענפי האופנה והפארמה ועד תעשיות הריהוט  – עולם הקמעונאות המודרני לא מפסיק להשתנות והוא נחשב לאחד הסקטורים הבולטים במשק הישראלי. סקטור שבו מועסקים כחצי מיליון עובדים והיקף פעילותו העסקית נאמדת בכ-140 מיליארדי שקלים.  אך סקטור זה נחשב מרכזי לא רק בישראל – כי אם גם בעולם כולו, הוא מספק עבודה, יוצר מגוון רחב של הזדמנויות ומניע צמיחה.

אם עולם הקמעונאות מעניין אתכם, אם אתם רוצים ללמוד על התנהגות צרכנים ותהליכי קניה, על יבוא, על יצרנים, מגמות בתעשייה, על שירותים, על קמעונאות היברידית וטכנולוגיה – אז כדאי לדעת שהמדור לתוכניות מובנות באוניברסיטת בר-אילן מציעה קורסי קמעונאות עדכניים בסטנדרט אקדמי גבוה במסגרת לימודי תוכנית יהלום סמסטר ב' – תואר ראשון רב תחומי במדעי החברה.

לקבלת מידע נוסף על קורס קמעונאות במסגרת תוכנית יהלום סמסטר ב' במדור לתוכניות מובנות באוניברסיטת בר-אילן, צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם.

המהפכה בענף הקמעונאות

ענף הקמעונאות עבר מטמורפוזה בעשורים האחרונים. טכנולוגיות חדשות, גלובליזציה, וירטואליזציה, מלחמות קרות בין אימפריות הבאות לידי ביטוי בסחר, תובלה, מכסים ולוגיסטיקה וגם מגיפה כלל עולמית – אלו הן רק חלק מהתופעות ה"משבשות" את נוף הקמעונאות המוכר והידוע ומעצבות אותו מחדש.

הופעת המסחר האלקטרוני יצרה ערוץ חדש לסחור בו ואפשרה לצרכנים לבצע קניות מהנוחות של הבית, מה שאילץ קמעונאים להסתגל למציאות חדשה ולפתוח אתרי איקומרס וחנויות מסחר כדי להגיע לצרכנים ולהיות במקום שבו הם נמצאים.

מגפת הקורונה העולמית שינתה אף היא את ההתנהגות של הצרכנים ואת הציפיות שלהם, האיצה תהליכים טכנולוגיים והכריחה קמעונאים, שעד אז נמנעו מהמרחב הדיגיטלי - להשתלב בו, להסתגל אליו ולאמץ את הטכנולוגיות החדישות ביותר, אחרת הם פשוט לא היו שורדים את הפנדמיה.

טכנולוגיה מתקדמת ועתירת נתונים מנתחת נתוני צרכנים, מאפשרת חווית קניה מותאמת אישית ומגבירה את שביעות הרצון של הצרכנים ואת נאמנותם. בנוסף, ריבוי ערוצים הוביל צרכנים לצפות לחוויית קניה חלקה, משולבת ועקבית בכל הערוצים, החל מחנויות פיזיות דרך חנויות מסחר אלקטרוניות ועד אפליקציות במובייל.

תהפוכות אלה מורגשות היטב גם בהיבטי התובלה, שרשראות האספקה והלוגיסטיקה – המשובשות על ידי גלובליזציה, פוליטיקה, מדיניות, חוקים ומלחמות סחר. שינויים אלו ניכרים בענף הקמעונאות כולו, הם דרמטיים, דורשים חשיבה מחודשת ומצריכים מנהלים שיכולים להנהיג שינוי.

נושאים אלו ועוד נושאים רבים נוספים נלמדים במסגרת קורס קמעונאות במדור לתוכניות מובנות באוניברסיטת בר-אילן. לימודי קמעונאות מקנים ידע, הבנה וכלים המאפשרים להוביל ולנווט באתגרי הענף ומניחים את התשתית להשתלבות במגוון תפקידי מפתח ולפיתוח קריירה מצליחה בעולם הקמעונאות.

קורסי קמעונאות במסגרת תוכנית יהלום סמסטר ב'

תוכנית יהלום היא תוכנית תואר ראשון רב-תחומי במדעי החברה ייחודית המשלבת לימודים בתחומי הכלכלה, מנהל העסקים וכן ניהול משאבי אנוש, כאשר לצד התואר הראשון מוענקת לבוגרי התוכנית גם תעודת "לימודי קמעונאותמטעם אוניברסיטת בר אילן. 

במסגרת תוכנית יהלום סמסטר ב' נלמדים שלושה קורסי קמעונאות שנתיים:

  • מבוא לקמעונאות
  • ניהול שיווק מיתוג ודאטה בקמעונאות
  • שיווק לקונים ותהליכי קניה בעולם היברידי

בין נושאי קורס קמעונאות ניתן לציין את הבאים:

  • האבולוציה של עולם הקמעונאות.
  • ניתוח תהליכים בקמעונאות באמצעות מודל "גלגל הקמעונאות" ומודל "האקורדיון".
  • מבנים ארגוניים בקמעונאות.
  • מדדים עיקריים (KPI) להצלחה בקמעונאות.
  • סיווג עיסקי הקמעונאות על פי מגוון - רוחב/עומק, מסחור/מיצוב, מחירים, רמת שרות, לפי בעלות – רשת, פרטי, זכיינות ועוד.
  • ההתפתחות של ערוצי מכירה מגוונים והיברידיים (משולבים - פיזיים ובאון ליין).
  • מאפיינים, אתגרים ופיתוח אסטרטגית קמעונאות היברידית.
  • ניתוחי אירוע –יישום אסטרטגית קמעונאות היברידית ברשתות מובילות: קרפור, וולמארט, שופרסל, רשתות אופנה.
  • הגדרת אסטרטגיה קמעונאית.
  • מרכיבי האסטרטגיה הקמעונאית: שוק מטרה, מקורות בידול ויצירת ערך, מיצוב.
  • התפתחויות באסטרטגיה קמעונאית בעקבות משבר הקורונה.
  • התכנון האסטרטגי הפיננסי בקמעונאות (P&L).
  • מודל תכנון המלאי ותכנון החזר השקעה.
  • מאפייני התכנון הפיננסי הייחודיים של ערוץ מכירות באיקומרס.
  • המרכזיות של הסחר ברשת קמעונאית.
  • בחירה וניהול ספקים.
  • תכנון המגוון בהתאמה לאסטרטגיית הרשת.
  • בחירת מוצרים ומותגים - רוחב עומק.
  • ניתוח המגוון במודל פרטו/ABC.
  • רגישות וגמישות מחיר.
  • שיטות תמחור מוצרים: תמחור מוכוון עלות, מוכוון ביקוש, מוכוון תחרות, אפליית מחירים, LOSS LEADER.
  • תכנון הלייאוט של החנות.
  • הסביבה הקמעונאית הייחודית בניהול משאבי אנוש.
  • תפקידי מפתח בקמעונאות – במטה ובחנויות.
  • חדשנות טכנולוגית בחנויות: חנויות ללא קופה, עגלות חכמות, מדפים דיגיטליים, התנסות וירטואלית בקוסמטיקה, שיווק למובייל בתהליך הקניה, המחרה פרסונלית, משלוחים מהירים/רחפנים.
  • קמעונאות לאן? - מגמות ותחזיות בקמעונאות.

יתרונות לימודי קמעונאות בתוכנית יהלום במדור לתוכניות מובנות

יש שפע של יתרונות ללימודי קמעונאות בתוכנית יהלום סמסטר ב' במדור לתוכניות מובנות באוניברסיטת בר-אילן, ביניהם:

  • תוכנית יהלום היא מרוכזת ומאפשרת להשלים תואר ראשון בשנתיים קלנדריות בלבד.
  • ניתן להתקבל ללימודי תואר ראשון ללא פסיכומטרי, אלא על סמך נתוני תעודת הבגרות וציון בבחינת אמי"רם או על בסיס ציוני מכינה.
  • תוכנית יהלום היא מגוונת ומרתקת וייחודיותה בשילוב בין שלוש דיסציפלינות: גם כלכלה, גם משאבי אנוש גם מנהל עסקים.
  • מערכת השעות היא נוחה ומותאמת לאנשים עובדים. לומדים פעמיים בשבוע, פעם ביום חול בשעות אחר הצוהריים ופעם בימי שישי בשעות הבוקר.
  • הלימודים הם היברידיים ומשלבים בין שיעורים פרונטליים לבין שיעורי זום מקוונים בימי שישי.
  • כאמור, לבוגרי תוכנית יהלום מוענקת תעודת תואר ראשון רב תחומי במדעי החברה וכן תעודת "לימודי קמעונאות"  מטעם אוניברסיטת בר אילן.
  • ניתן להצטרף ללימודי התואר באמצע השנה, בסמסטר ב' – כך שתוכנית זו מתאימה לחיילים משוחררים המעוניינים לטייל לפני התואר, למילואימניקים ועוד.
  • בוגרי התוכנית יכולים להמשיך ללימודים מתקדמים במגוון תחומים ובשלל מוסדות להשכלה גבוהה.

לקבלת מידע נוסף על לימודי קמעונאות במסגרת תוכנית יהלום סמסטר ב' במדור לתוכניות מובנות באוניברסיטת בר-אילן, צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם.