להוביל שינוי במציאות סוערת

הכשרה למנהיגות ייעוץ והנחייה בגישה דיאלוגית

מידע כללי 

תכנית לימודי תעודה המקנה ידע תיאורטי ומעשי ומכשירה א.נשים בעמדות השפעה ליזום להוביל ולהנחות תהליכי שינוי בתנאים מורכבים, מתוך חיבור ל 3 מקורות ידע ייחודיים ועכשוויים  - 

  1.  תיאוריית U  Leading from the emerging future – From Ego-System to Eco-System economies
  2. פיתוח ארגוני דיאלוגי  Dialogic Organization Development
  3. הנחיית קבוצות גדולות בגישה השתתפותית   Large Group Interventions&  Participatory Leadership

עבודה בגישה דיאלוגית הנה גישה ייחודית, מותאמת למציאות מורכבת, מאפשרת עבודה עם כל חלקי המערכת  ומובילה ליישום שינויים בצורה אפקטיבית במיוחד בארגונים ובקהילות. הגישה מבוססת על עבודה עם חכמת השלם, והזמנת מעורבות ושותפות של רבים ושונים בעשייה ובהנהגה. גישה זו קיימת בעולם המנהיגות והפיתוח הארגוני מאז שנות ה 80, אולם צברה תאוצה והתפתחות בעשור האחרון, עם העלייה בתנאי המורכבות ואי הודאות שאנו חווים בעולמנו. קצב השינויים ואופיים מחייבים אותנו לחשוב ולפעול בפרדיגמת עבודה אחרת מפרדיגמת "השליטה והסמכות" שניהלה את העולם במשך שנים.

תכנית ההכשרה מכוונת להכשיר אנשי ונשות מקצוע בתחומי הניהול, ההנחייה והייעוץ לעבוד עם כל המערכת להנעת שינויים ופריצות דרך, בכל גודל של קבוצה. (מבודדים ועד מאות). יחד נלמד להוביל שינויים בתוך מערכות מורכבות, בתנאים של אי וודאות, בזמן קצר ובהשתתפות רחבה. בוגרי ובוגרות התוכנית יוכלו להנהיג ולהנחות תהליכים שינוי אסטרטגיים בגישה המותאמת למציאות הסוערת אותה אנו חווים בארץ ובעולם.

תוכנית זו הנה המחזור רביעי של תכנית הכשרה להנחיית קבוצות גדולות שנוסדה בשנת 2019 על ידי טובה אורבוך ורתם עופר.

לקבלת פרטים נוספים השאר פרטים כאן

ניתן גם ליצור קשר בווטסאפ עם רותם עופר מנהלת התוכנית 054-4612617

תאריך פתיחת תוכנית הלימודים:

יום שני,  18.12.23

ימי הלימוד:

יום שני : בין השעות 16:00  עד 21:00 (מפגשים פרונטלים). (18 מפגשים אחת לשבוע)

ימי חמישי : בין השעות 08:30  עד 18:00 (5 מפגשים בשנה)

יום שישי: בין השעות 8:30 עד 12:30  (4 מפגשים בשנה)

* התוכנית נפתחת אחת לשנתיים

היקף התכנית

255  שעות אקדמיות :

210 שעות פרונטליות

45 שעות הדרכה והתנסות מעשית

  

מיקום הלימודים 

אוניברסיטת בר אילן

יתכן אירוע למידה מחוץ לקמפוס (חמישי-שישי) במרחק נסיעה של עד שעה מהאוניברסיטה.

שכר לימוד:

18,000 ₪. (ניתן לפרוס לתשלומים)

תנאי קבלה וסדרי רישום

התכנית מתאימה למנחים ומנחות, יועצים ויועצות, מנהלים ומנהלות, פעילים ופעילות בשדה החברתי  עם ניסיון קודם בעבודה עם ארגונים, קהילות וקבוצות.

תואר ראשון – חובה ( תתכן חריגה מתנאי זה במקרה של ניסיון משמעותי בעשייה עם קבוצות, בכפוף לראיון קבלה אישי)

חובה - ראש פתוח, נכונות להתבוננות עצמית, סקרנות וחיפוש דרכים מקצועיות חדשניות להובלה והנחיה

סדרי רישום: העברת קו"ח, מילוי שאלון אישי וראיון אישי

דרישות התכנית לשם קבלת תעודה

  • השתתפות ב 80% ממפגשי הלימוד החד יומיים.
  • 100% השתתפות ב 4 אירועי למידה מרוכזים (חמישי-שישי).
  • השתתפות בהתנסות מעשית קבוצתית. (דורש פניות לפגישות Zoom    מחוץ לשעות התכנית הפורמליות)
  • קריאה של חומרים מקצועיים והאזנה לווידאו באנגלית ובעברית.
  • תרגולים בזוגות ובתתי קבוצות בין מפגשים.
  • הגשת 2 עבודות בהיקף בינוני. עבודה אחת אישית ואחת קבוצתית. (תכולת העבודות  - סקירת ספרות, ראיון עם אנשי מקצוע, ניתוח תוכן ורפלקציה אישית).

סגל ההוראה 

רתם עפר – מנהל התכנית יועצת לפיתוח ארגוני בגישה דיאלוגית. מאז 2006, מקדמת תפיסות ופרקטיקות של מנהיגות דיאלוגית בארגונים עסקיים, ציבוריים וחברתיים.  מפתחת ומיישמת מודלים של שינוי מערכתי המבוססים על חיבור עמוק לייעוד משותף, ועל מנהיגות משותפת המחוללת פריצות דרך באמצעות להט ואחריות של כל בעלי העניין. מייסדת כנס "קוד פתוח" למנהיגות השתתפותית בישראל, יוזמת ה HUB הישראלי הראשון של תיאוריית U בישראל, וממובילות הקהילה המקצועית לגישה זו בישראל. בוגרת לימודי תואר שני בחוג לפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטת בר-אילן. בוגרת הכשרות מקצועיות רבות בתחומי הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה האינדיבידואלית, המנהיגות ההשתתפותית וגישות יצירתיות לשינוי ופיתוח אישי ומערכתי. מייסדת שותפה ומורה בתכנית להנחיית קבוצות גדולות באוניברסיטת אריאל.

לפרטים נוספים אודות רתם - https://www.maayan-od.co.il/%D7%90%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA/

טובה אורבוך -  

יועצת לפיתוח ארגוני דיאלוגי כבר למעלה מ45 שנים. הביאה את טכנולוגיית המרחב הפתוח לישראל ומאז 1999 חלוצה בישום גישה דיאלוגית ומתודולוגיות השתתפותיות לפיתוח ארגוני בארגונים ובקהילות. שותפה לחזית הפיתוח של התחום בארץ ובעולם.  מעצבת ומנחה תהליכי שינוי מואצים תוך עבודה עם כל המערכת בחדר במתודולוגיות שינוי פוריות (Generative)  המחוללות תוצרים מפתיעים לאתגרים מורכבים בזמן קצר.  טובה ייסדה, לימדה ומלמדת פיתוח ארגוני דיאלוגי והנחיית קבוצות גדולות, כמו גם פיתוח אישי של אנשי מקצוע, במגוון תוכניות הכשרה אקדמיות וחוץ אקדמיות בארץ ובעולם. בכלל זה תכנית MA ליעוץ ארגוני באוניברסיטת תל אביב ולה"ב .  תרמה מאמרים ופרקים לספרים בתחום. בשנת 2021 פורסם ספרה המתאר את משנתה התיאורטית ואת תהליך העבודה הדיאלוגית צעד אחד צעד הלכה למעשה. הספר מתעכב בדגש מיוחד על שלבי הכניסה וקשירת החוזה-Initiating and inviting Generative Change: Entry and Contracting for Emergent Outcomes in Result Driven Organizations (BMI Dialogic OD series, 2021).

יוזמת, מייסדת שותפה ומנהלת אקדמית של התוכנית להנחיית קבוצות גדולות 2019-2022 .


לפרטים נוספים אודות טובה - https://tovaaverbuch.com/?page_id=1278

ד"ר דניאל שני -  מייסדת שותפה בעמותת  BeDo, הפועלת לקידום מנהיגות מבוססת הקשבה, לגיבוש דרכי התמודדות חדשות עם אתגרי החברה בישראל. פעילות העמותה מבוססת על מודל U למנהיגות יצירתית ושיתופית, אשר פותח באוניברסיטת MIT בארה"ב ומשפיע על ארגוני ענק, ממשלות, קבוצות ויחידים ברחבי העולם. דניאל בעלת ניסיון עשיר בניהול ארגונים חברתיים העוסקים בפיתוח יכולות להובלת תהליכי שינוי. חברה בצוות הגלובלי של המוסד שמקדם את תיאורית ה־U  בעולם, ה־ Presencing Institute . דניאל בוגרת הכשרות בינלאומיות של מכון PI למנהיגות בגישת תיאוריית U. בעברה, כיהנה כמנכ"לית "אקורד: פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי", ולפני כן הקימה וניהלה את מרכז מנדל למנהיגות בצפון. לדניאל דוקטורט במדע המדינה מאוניברסיטת פרינסטון בארה"ב. המחקר, שעסק בהתפתחות מוטיבציה למעורבות אזרחית, זיכה אותה בפרס Best Dissertation Award in Political Psychology  של האגודה האמריקאית למדע המדינה. בעברה עבדה דניאל במכון הישראלי לדמוקרטיה, שם הובילה את תהליך הפיתוח של מדד הדמוקרטיה הישראלית ולפני כן הייתה עיתונאית במשך כעשור.

ד"ר יעל בר-לב - מייסדת שותפה בעמותת  BeDo, הפועלת לקידום מנהיגות מבוססת הקשבה, לגיבוש דרכי התמודדות חדשות עם אתגרי החברה בישראל. פעילות העמותה מבוססת על מודל U למנהיגות יצירתית ושיתופית, אשר פותח באוניברסיטת MIT בארה"ב ומשפיע על ארגוני ענק, ממשלות, קבוצות ויחידים ברחבי העולם. יעל בוגרת הכשרות בינלאומיות של מכון PI למנהיגות בגישת תיאוריית U, חברה בצוות הגלובלי של המוסד שמקדם את תיאוריית U בעולם, ה - Presencing Institute.  מלווה מנהיגים, מנהלים וצוותים מובילים בתהליכי התמקצעות והתחדשות. לאורך שנים מִלאה שורה של תפקידים כחברת סגל במכון מנדל למנהיגות, הובילה פרויקטים בינלאומיים במרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת בן־גוריון ובמחלקה להוראת המדעים בטכניון. בעלת דוקטורט בחינוך מאוניברסיטת תל־אביב, שבו עסקה בהעברה בין־דורית של זהות ושייכות יהודית במשפחות חילוניות. בוגרת בית־ספר מנדל למנהיגות חינוכית.
לפרטים נוספים אודות פעילות עמותת
Bedo   ופעילותן של ד"ר דניאל שני וד"ר יעל בר-לב - https://bedo.org.il/.

דפנה בראשי אייזן –  בעלת תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית-תעסוקתית. מזה 23 שנה מלווה מנהלים, צוותים וארגונים בתהליכי שינוי, למידה וצמיחה. מתמחה בהנחיית קבוצות גדולות (כל המערכת בחדר) בשיטות דיאלוגיות מתוך אמונה בחכמת האדם וחכמת המפגש. מתמחה בהנחיית קבוצות דיאלוג ושיח בין מגזרים שונים בחברה הישראליתמנחה תהליכים השתתפותיים בקהילות ובמערכות חינוך. מלווה אנשים באופן פרטני בתהליכי אימון לשינוי קריירה.

לקבלת פרטים נוספים השאר פרטים כאן

תכנית הלימודים

מטרות הלמידה

  1. הקניית בסיס תיאורטי, ידע מעשי, ומיומנויות יסוד, להובלה והנחיה בגישה דיאלוגית עם "כל המערכת בחדר".
  2. הכשרת יסוד בתיאוריית U, המהווה בסיס רעיוני ומקנה ידע מעשי ייחודי להובלת שינויים במאה ה 21.
  3. הכשרה מלאה ב 3 מתודולוגיות בסיס להנחייה השתתפותית של קבוצות גדולות יחד עם חשיפה למגוון טכניקות מעשירות בתחום.
  4. מתן מסגרת להתנסות מעשית (פרקטיקום) בעיצוב, השתתפות והנחיית כינוס בגישה דיאלוגית – השתתפותית במציאות מורכבת.  
  5. מתן מסגרת להתפתחות אישית וגיבוש זהות מקצועית למנהיגות ולהנחייה דיאלוגית במצבים מורכבים.
  6. יצירת מסגרת להשתייכות לרשת מקצועית תומכת, המסייעת בפיתוח מקצועי ואישי במהלך התכנית ואחריה .

מבנה התכנית

התוכנית בנויה מ 4 פרקי למידה מרכזיים.

הפרקים הנם אינטגרטיביים. כל פרק מהווה נדבך יסודי בעבודה דיאלוגית

הלמידה בכל פרק כוללת : ידע תיאורטי, ידע מעשי, מיומנויות ליבה , תהליכי מודעות והתפתחות אישית, מתודולוגיה מרכזית.

תוכן מפורט של כל פרק משתנה משנה לשנה ומקבוצה לקבוצה, מתוך הקשבה למה שחי ורלוונטי בעת ההתרחשות בפועל.

 

נושאים מרכזיים בפרק

שם הפרק

  • ההקשר והצורך בעבודה דיאלוגית במאה ה21
  • מושגי יסוד בעבודה דיאלוגית.
  •  פרקטיקות יסוד דיאלוגיות - ארבע רמות הקשבה, מסעות חקר.
  • תיאוריית U  - תיאוריית שינוי ומנהיגות – להנהיג מתוך העתיד המתהווה
  • מתודולוגיה מובילה -   תיאוריית U

יסודות ואוריינטציה

  • תיאוריות שינוי במצבים מורכבים.
  • התארגנות עצמית, נביעה והתהוות כבסיס ליצירת סדר חדש במציאות על סף הכאוס.
  • הקשר בין מדעי הטבע, מדעי החברה והפיתוח הארגוני להבנת סביבה מורכבת.
  • מתודולוגיה מובילה  – מרחב פתוח Open Space Technology

לפתוח מרחב להתארגנות עצמית ולנביעה של החדש

  • חקירת כוח החיים והחיוניות הקיים בכל מערכת.
  • תהליכי הבנייה חברתית ושימוש בכוח השפה כמחולל שינוי.
  • הנעת שינוי מחולל במציאות מורכבת באמצעות יצירת תמונת עתיד מיוחל, ובאמצעות חיבור לכוחות חיים וחיוניות.
  • מתודולוגיית מובילה  – חקר מוקיר Appreciative inquiry

להנהיג לשינוי מתוך ראיית ה"יש" והאפשרי

 

  • הזמנה וחיבור של בעלי עניין מגוונים לעבודה משותפת.
  • קהילה, ארגון ורשת כצורות שונות של התארגנות אנושית – מושגי יסוד ויישומים שונים ומשותפים לכל צורת התארגנות.
  •  עבודה מתוך מודעות והקשבה עמוקה לעצמי, לאחר, לסביבה, לשלם.
  • מתודולוגיה מובילה  -  "קפה עולמי" World Cafe
  • כלי – "קליידוסקופ אירגוני"  

עבודה עם השלם האישי והמערכתי

 

דוגמת התעודה:

 

בוגרים מספרים:

"קורס מעורר השראה, ממלא ברוח חיים, תשוקה וחדוות עשייה. מחבר בין תיאוריה ומעשה, בין התפתחות אישית ומקצועיתשער כניסה לעולם מופלא"

נטע סיבוני גלילי , עובדת סוציאלית קהילתית, מתכננת ערים חברתית, מנחת קבוצות ומנחת תהליכים השתתפותיים.

"הלימודים שינו את איכות ההקשבה והנוכחות האישית והמקצועית שלי. למדתי גישת ניהול עמוקה  המאפשרת להוציא את הטוב מן הכוח אל הפועל ולחלוק אחריות עם הצוות שלי. זו המתנה הכי גדולה שהענקתי לעצמי ולארגון שלי".

רחלי ליבמן - מנהלת אגף יישובים ומתנ"ס במועצה אזורית שומרון

"התכנית הטובה ביותר שלמדתי בחיי. למדתי לשאול יותר, להקשיב יותר לעצמי ולסביבה, לשחרר שליטה ולפעול ביותר ענווה כדי להוביל במקצוענות במצבים מורכבים".

דליה רובין - אשת חינוך, מנהלת בית ספר, יועצת לניהול ומנחת תהליכי צמיחה.

"תכנית מעשית מאוד בעזרתה למדתי להתמודד טוב יותר עם מצבים מורכבים. פיתחתי מצפן פנימי להובלה אפקטיבית המבוססת על דיאלוג ובניית שותפויות. וגם התמלאתי באנרגיה".

גור קיטאי - מנכ"ל. מלווה יוזמות העוסקות בחיבור בין חינוך, אומנות ותעשייה. 

"התכנית נתנה לי כלים להקשיב ולהתבונן באופן שונה על תהליכים חברתיים, ולהוביל שינויים והשפעה בשדות מקצועיים באופן אותנטי, מחובר גם לעצמי, וגם לצורך הקולקטיבי".

לינה לסקר - יזמת חברתית, אקטיביסטית. מנהלת תחום שלטון מקומי ופיתוח מנהלים במערכות חינוך במכון הדמוקרטי. 

"באתי לחפש פרקטיקות ויצאתי עם תפישת עולם, כמנחת קבוצות הקורס היווה עבורי מקפצה ענקית באופן העבודה עם קבוצות מגוונות. למדתי איך לאפשר לקבוצה להביא את עצמה במיטבה עם מינימום התערבות ומקסימום החזקה".

שרית טביב מילמן, יועצת אירגונית ומנחת קבוצות.

"תוכנית משנה חיים, שהכשירה אותי למנהיגות ויוזמה מתוך חיבור ותשוקה. מלאה בכלים, ידע ופרקטיקה לפריצת דרך ולחולל שינויים בעולם המורכב והמשתנה שלנו היום".

חנוך וינר - מורה, חוקר והוגה בתורת החסידות. יוזם ומנחה תהליכים דיאלוגיים בעולמות החינוך והקהילה. עוסק בתחום החיבור והריפוי של החברה בישראל.

 

 "גיליתי שפה חדשה שיכולה להפוך ציניות לאהבה אפילו בסביבה עסקית שנחשבת קרה. הגישה הדיאלוגית היא עבורי גשר בין התאוריה למעשה במסע האג׳ילי של כל קבוצה".

 אילן קירשנבאום - מאמן אג׳ייל, חבר הנהלה, חברת דר׳ אג׳ייל

 

קישור להאזנה לפודקסטים להרחבה והכרות עם התוכן וסגל התכנית - 

איך מובילים שינוי ארגוני מערכתי בגישה דיאלוגית - עם רתם עפר (בפודקסט דיבורי קהילה) 

מרחב פתוח כמאפשר תהליכי שינוי - עם טובה אורבוך (בפודקסט לפצח את הקוד) 

מנהיגות מבוססת הקשבה עם דניאל שני ויעל בר לב (בפודקסט דיבורי קהילה) 

 

 

להרשמה והשארת פרטים: malam.teuda@biu.ac.il